سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه هشتم

 

جزء29

سوره ملک ایه2

الذی خلق الموت والحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملا

خدایی که مرگ وحیات را افرید تا بیازماید کدامیک بهتر عمل میکنید

1-     اگر مرگ قبل از حیات ذکر شده به خاطر تاثیر عمیقی است که توجه به ان در " حسن عمل " دارد گذشته از اینکه مرگ قبل از حیات است

2-     منظور از ازمایش الهی نوعی پرورش انسان است .انسان را به میدان عمل میکشد تا ورزیده وازموده شوند

3-     در ان ازمایش از ما عمل " اکثر " نمیخواهند بلکه عمل بهتر میخواهند .خدا به "کمیت"عمل ما نمینگرد بلکه به" کیفیت "ارزش میدهد

طبق روایات انچه کیفیت عمل را مشخص میکند "نیت وانگیزه " و مداومت بر عمل وعواملی از این دست است

در استانه عید فطر به روزه های یک ماه خود بنگریم ،از نظر کیفیت چه نمره ای میگیریم؟


[ شنبه 88/6/28 ] [ 4:27 عصر ] [ م حجت ]

جزء28

سوره حشر ایه 16

 

در این ایه خداوند افشاگری میکند که حواستان باشد با طناب پوسیده شیطاه به چاه نروید شیوه کار شیطان است که به شما میگوید کفر بورزید تا مشکلات تورا حل کنم وسپس از شما اعلام برائت میکند !

در داستان فریب ادم هم همین شیوه را میبینیم که به درست دست بر نقطه حساسیت ادم گذاشته میگوید اگر از شجره ممنوعه بخورید از اینده خود باخبر میشوید واینکه عمر جاویدان می یاباد همان چیزهای که انسان مشتاق انست !

یک ماه شیطان در غل وزنجیر بود بهوش باشیم از فردای  پایان ماه خدا فریب وسوسه اش را نخوریم وبا طناب او به چاه نرویم !


[ جمعه 88/6/27 ] [ 6:39 عصر ] [ م حجت ]

جزء27

حدید 16

الم یان للذین امنو ان تخشع قلوبهم لذکر الله

آیا وقت ان نرسیده است که دلهای مومنان در برابر ذکر خدا وانچه از حق نازل شده خاشع وفروتن گردد؟

شان نزول آیه در مورد منافقان است که سراغ سلمان امده وخواستند از تورات سخن بگوید وقصد داشتند به این وسیله به قران بی اعتنایی کنند سلمان از احسن القصص بودن قران گفت وایات سوره یوسف را تلاوت کرد باز در خواستشان را پس از مدتی تکرار کردند آیه 23 زمر را برایشان تلاوت کرد وبارسوم این آیه نازل شد

آیه قطعا خطاب به ما هم هست

شنیده اید  که فضیل رهزن متجاوز وقتی از دیوار خانه ای برای تعدی وسرقت بالا میرفت ،ازخانه ای صدای تلاوت قران به گوش میرسید وقتی قاری به این آیه رسید یکباره دلش لرزید وجواب داد چرا به خدا قسم وقتش رسیده است

از دیوار پایین آمدو بازگشت ،توبه کرد ویکی از بندگان صالح خدا شد طوبی له

راستی چه شده که این آیه دل ما را نمیلرزاند ؟ وقت خشوع دل ما کی فرامیرسد ؟


[ پنج شنبه 88/6/26 ] [ 11:52 صبح ] [ م حجت ]

جزء26

لا ترفعو ااصواتکم فوق صوت النبی

آیه مسلمانان را از اینکه صدای خود را بلندتر از صدای پیامبر کنند نهی میکند

گرچه ایه در مورد عادت خلاف ادب عربهای زمان پیامبر است که پیامبر را نیز مانند دیگران خطاب کرده شرط ادب را رعایت نمکردند  اما با توجه به این اعتقاد که امام زنده است صدای مارا میشنود ومارا میبیند (اشهد انک تشهد مقامی وتسمع کلامی ) آیا نباید در حرم ائمه ادب را رعایت کرد ،امام را در برابر خود دیده وشرط ادب را بجا آورده واز داد زدن و... پرهیز کرد ؟


[ چهارشنبه 88/6/25 ] [ 10:6 عصر ] [ م حجت ]

جزء25

ایه 15 سوره مبارکه جاثیه

من عمل صالحا فلنفسه ومن اساء فعلیها ثم الی ربکم ترجعون

هرکه عمل شایسته ای انجام دهد به سود خود اوست وهرکه عمل بدی انجام دهد به زان خود اوست سپس همه به سوی خدا باز میگردید

این تعبیر در بسیاری از ایات قران تکرار شده تا پاسخ این سوال باشد : که خدای غنی بی نیاز چه احتیاجی به عبادت مادارد ؟وکارهای بد ما چه اثری برای او دارد ؟

در جای دیگر می فرماید :هر که شکر کند برای خودش است وهر کفر بورزد خدا را نیازی نیست

یا میفرماید هر که هدایت شد برای خودش است وهر که گمراه شد به زیان خود اوست

یا :هر که پاکی گزید برای خودش وهر که گمراه شود به زیان خودش است

خلاصه همه این ایات میخواهد بیان کند تمام هدایت وتلاش انبیا خدمتی به بشر است ونه به خدا ! وسود وزیان همه اعمال خوب وبد شما فقط به خودتان برمیگردد

هرچه کنی به خود کنی      گر همه نیک وبد کنی

باز هم میبینیم که دایره لطف ومهر خداوندی تا کجاست که برای رسیدن ما به سعادت از هیچ کوششی فرو گذار نکرده وچه سرکشیم ما که بی اعتنا به ان راهها بیراهه میرویم !


[ سه شنبه 88/6/24 ] [ 11:4 عصر ] [ م حجت ]
   1   2   3   4   5   >>   >
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب