سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه هشتم

موسی میان قوم خود برمیگردد ،بدون اغماض با لحن شدیدی با هارون برخورد میکند چرا که درحدود الهی یرای بزرگان جای اغماض نیست وبرادر وغیر آن تفاوتی ندارد .

هارون عذر می آورد که تو پیش بینی این برخورد را نکرده ودستوری نداده بودی .

موسی قانع میشود برای بردرش طلب مغفرت میکند وبه سراغ عامل اصلی میرود .

از سامری می پرسد چرا چنین کردی ؟

جواب می دهد :چیزی می دانستم که مردم نمیدانستند !

او از ضعف فرهنگ وجهالت مردم سوءاستفاده میکند واز این روست که در روایت برترین کمال را تفقه دردین نامیده اند .

راه مقابله با سامری ها آگاهی است .دیانت آگاهانه است که دست سامری ها را می بندد .

سپس می گوید برای رسیدن به مقصود مدتی با تو همراهی کردم !اگر از ابتدا ماهیتم را نشان میدادم کسی با من همراه نمیشد .

به هوش باشیم .سامری ها ،چهره واقعی خود را نشان نمیدهند .آنها مومنتر از ما ،انقلابی تر از ما حرکت می کنند .....

روزگار که مناسب دیدند حجاب از رخ افکنده  وخود را نشان میدهند .


[ سه شنبه 92/7/30 ] [ 4:13 عصر ] [ م حجت ]

موسی به طور می رود وقوم بنی اسراییل فریب سامری را خورده وگوساله پرست میشوند .جریان چیست ؟!

سامری فردی زیرک وجامعه شناس است .همه نقاط قوت وضعف مردم را شناخته ورندانه فریبشان میدهد.

پیروان موسی قبل از حرکت به رسم زمانه خویش طلاهایی از قبطیان به امانت گرفته بودند که:«زکاه الحلی اعارته »

گاه حرکت ،قصد برگرداندن امانات را داشتند که سامری مانع شد .از سوی دیگر «گوساله آپیس» برای مردم یک نماد مقدس بود که البته هنوز هم هست !

در غیبت موسی ،سامری طلاهای مردم را جمع آوری کرده وگوساله ای از طلا ،درست به همان شکل میسازد ومردم دوباره گرفتار فریب می شوند و....

اما سامری های زمانه ما هم رندانه مشغول فریبند ودست ازکار نشسته اند ....

آنها باز هم گوساله هایی میسازند وما را از پرستش خدا باز می دارند ...

سامری های زمان ما کیانند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نقطه ضعف ما کجاست ؟؟؟وابستگی وعشق به چه وجود مارا پرکرده است ؟

وسامری برای ما چه گوساله ای میسازد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


[ دوشنبه 92/7/29 ] [ 5:35 عصر ] [ م حجت ]

سال‌ها باید انسان تلاش کند تا خدا را پیدا کند و پس از آن تا آخر عمر سعی کند با او باشد. عالی‌ترین ثمره‌ی زندگی این است که انسان بتواند خدا را پیدا کند و برای همیشه با خدا باشد. بعضى‏ها تصور مى‏کنند که سیمان درست کردن و آن را به دیوار کشیدن کار است اما «لا إله إلاّ اللّه»گفتن کار نیست! آیا قلب انسان با گفتن «لا إله إلاّ اللّه» بیشتر صعود مى‏کند یا با نگاه‌کردن به ظاهر تجملی خانه؟  لذّت‌بردن از آن ظاهرِ تجملی در واقع سیراب‌کردن بُعد خیالى انسان است در حالی‌که آن خیالات پس از مدتى مى‏روند، چون جنس خیال، رفتن است. اما کسى که «لا إله إلاّ اللّه» مى‏گوید در واقع قلبش را با نظر به توحید، سیراب کرده است، زیرا جنس قلب، ماندن است. افسوس که انسانِ عمل زده از آنچه که باید باز نماند، باز مى‏ماند و آدمیّت خود را فراموش مى‏کند و باز هم به دنبال یافتن کارهاى بیهوده است.

یکى از داستان‌هاى زیباى خارجى درباره‌ی خرسى است که تلاش مى‏کند تا مثل انسان‌ها باشد و مثل آن‌ها زندگی کند. او زحمت بسیار مى‏کشد تا کار آدم‌ها را تقلید کند. صبح که مى‏شد ریش‌هاى خودش را با زحمت زیاد مى‏زد، مانند آدم‌ها لباس مى‏پوشید، کراوات مى‏زد و به اداره می‌رفت. به سختى تلاش مى‏کرد تا یاد بگیرد که روى دو پا راه برود و... امّا بعد از مدتى درمى‏یابد که این کارها، کارهاى یک خرس نیست بلکه کارهاى یک آدم است و او تصمیم می‌گیرد به خرس‌بودن خودش برگردد. زمستان که فرا رسید لباس‌هایش را در‏آورد و به کوهستان رفت و نزدیک یک غار نشست، هرچه فکر کرد چگونه باید مانند یک خرس عمل کند! چیزى به نظرش نرسید، چون خرس بودن خودش را گم کرده بود و غفلت کرده بود خرس‌ها در زمستان به خواب مى‏روند. آنقدر بیرون غار ماند تا در زیر برف مدفون شد و مُرد.

 این داستان نکته‌ی بسیار خوبى دارد که چگونه گاهی فراموش می‌کنیم خودمان باشیم، آری همه‌ی ما مى‏خواهیم خودمان باشیم و به خودمان نزدیک شویم. اگر یک مرغابى، پلنگ شود، بدون آن که پلنگ شود  از مرغابى بودن خود باز مانده است، همانطور که اگر یک مرد بخواهد زن شود، بدون آن که زن شود، از مرد بودن خود باز می‌ماند و برعکس. این داستان به ما تذکر مى‏دهد که اگر از آدمیت خودمان درآییم آنچه را که باید انجام دهیم از دست خواهیم داد و خودمان را به دست خودمان به بی‌هویتی می‌کشانیم. چون متوجه حقیقت خود نشده‌ایم، آیا آدم یعنى بدن؟ یا خانه؟ یا شغل؟ یا مدرک؟ مگر نه این‌که همه‌ی این‌ها فرع وجود انسان است؟ پس چرا این فرعیات را خودمان تصور می‌کنیم؟ آیا تأثّرانگیز نخواهد بود که ما این چیزها را با حقیقت وجودمان یکى گرفته‏ایم و به جاى پرداختن به خود اصلى‏مان به خیالات واهى دل بسته‏ایم؟ قرآن می‌فرماید: پروردگار شما آن است که «خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الأرضِ جمیعاً» (سوره‌ی بقره، آیه‌ی 29) همه‌ی آن‌چه را در زمین است برای شما خلق کرد. با توجه به این آیه ما باید برای دنیا باشیم یا دنیا برای ما؟

  حضرت مولی الموحدین(ع) به فرزندشان توصیه مى‌کنند: آنچه را نمی‌دانی اظهار نکن تا خود را جای کسی جا بزنی که آن کس تو نیستی و از طریق اظهار نظرهای نابجا غیرِ خود واقعی‌ات را به میدان بیاوری. چون اگر ما در کاری فرو رفتیم که مربوط به ما نیست، از کارى که بر عهده‏ی ماست باز خواهیم ماند و سعی می‌کنیم شخصیتی را نمایان سازیم که شخصیت حقیقی ما نیست، تحمل شخصیت کاذب، مثل روی دست‌گرفتن سنگ بزرگی است که همواره باید تلاش کنیم سقوط نکند و این یک نحوه جان‌کندن است و نه زندگی‌کردن.

از استاد طاهر زاده 



[ شنبه 92/7/27 ] [ 6:42 عصر ] [ م حجت ]

خداون درسوره مریم وموارد دیگر سخن از به ارث بردن بهشت به میان اورده اما چرا ارث؟

1- ارث انتقال قطعی سرمایه است .درحالی که خرید وفروش امکان خیار وبرهم زدن معامله وجود دارد ودرسایر معاملات هم ....

2- ارث بدون زحمت به دست می اید ،خمس به ان تعلق نمیگیرد ومطمئن ترین وبهترین راه مالکیت است .

3-ارث از دیگران منتقل می شود وبهشت هم گاه از دیگران میرسد .

توضیح اینکه هرانسانی دربدو تولد یک جایگاه دربهشت ویک جایگاه درجهنم برایش درنظر گرفته میشود .تا با اعمالش سند کدام جایگاه را قطعی کند.

کسی که جهنمی میشود جایگاه بهشتیش رابه اهل  بهشت واگذار میکند و....


[ سه شنبه 92/6/19 ] [ 10:5 عصر ] [ م حجت ]

قرآن درسوره مبارک مریم نامی از اسماعیل می آورد وویژگی های خوب اورا برمیشمرد .

از جمله خصوصیات خوب او راهکارهای تربیتی او ردزندگی است .(وکان یامر اهله بالصلوه والزکاه )

1- ترکیب کان + فعل مضارع دوام واستمرار را میرساند .ارتباط تربیتی اسماعیل با خانواده اش مدام وهمیشگی است نه مقطعی ویک روزه ویک ساله

کلمه «هدی ورحمه» درقرآن ،نیز اشاره به همین شیوه تربیت دارد که که پشت سرهدایت باید (رحمت)وحمایت باشد 

2- آنچه خانواده را به آن امر میکنید باید مشخص وتبیین شده باشد (نماز وزکاه)درتربیت موثر باید شفاف سازی کرد هرخواسته با خواص وآثارش مشخص شود .

3- اگر خانواده وفرزندان آثار نماز را در والدین نبینند به آن عمل نخواهند کرد .فرزندان جذب آنچه میبینند می شوند نه آنچه میشنوند!

4- کلید واژه دعوت اسماعیل وهمه انبیا نماز وزکات است .ارتباط با خدا وارتباط با خلق 

 


[ چهارشنبه 92/6/13 ] [ 4:35 عصر ] [ م حجت ]
   1   2   3   4   5   >>   >
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب